AkuDiaDanSesuatu

Wednesday, January 12

Tribute to Suhaili - Part 1

Sebelum aku tulih crita nih, aku sebenarnya tujukan khas crita nih utk bro Joe & Om sbab apa yg akan aku crita ada sedikit sebanyak sama mungkin tentang mereka...

Aku dibesarkan didalam sebuah keluarga yg agak besar 8 org adik beradik.. aku merupakan anak yg 6.. Didalam kuarga aku ada 3 org sahaja adik beradik lelaki iaitu Abg Sulung..Suhaili@Abg Li dan Abg Andak & yg bongsu.... x payahla aku crita tentang sumer org sbab aku nak crita ttg Abg Sulungku- Suhaili..

Sepanjang 30 tahun nih aku mengenali dia dengan seorang yg kuat agamanya.. seorang yg bertanggungjawab dengan keluarga sehinggalah "trajedi oktober" yg merubah segalanya...

Segalanya bermula semasa Mak & Abah pergi menunaikan haji... diketika itu Abg Li dipertanggungjawabkan untuk menjaga 4 org adiknya iaitu Anjang, Atih*aku*,Acik dan Ucu.
Sepanjang didalam penjagaan Abg Li kami cukup selesa kerana beliau akan memastikan kitaorang cukup makan segalanyalah... tapi disebalik itu beliau ada memberitahu kami yg beliau merasa tertekan kerana beliau ingin meneruskan pengajian ke luar negara didalam Bussiness Studies.. yg mana segala tawaran telah diterimanya.. tapi memandangkan beliau dipertanggunjawabkan utk menjaga kami maka beliau merasakan kami sebagai halanganya ketika itu... Kami ketika itu masih kecil so mungkin x ambik pot dgn kata-katanya just sengih jer kot..hehehhe. Dimasa yg sama Abg Li nih ada makwe dah masa tu di Ipoh.. Wahidah namanya.. baik orgnya & mereka merancang utk bertunang sebelum Abg Li ke Luar Negara.. sumer perancangannya ni beliau tidak beritahu pun kpd Mak & Abah cuma kami yg menjadi pendengar setianya dimasa itu..
Mungkin silap beliau tidak memberitahu sumernya atau org tuaku yg tidak bertanya tentang sumer nih???????????

Sepulangnya Mak & Abah,Abg Li meminta izin utk ke Kuala Lumpur untuk mencari kerja katanya...tetapi sebaliknya berlaku.. beliau terus menghilangkan diri dari kami sekeluarga.... mula tu ada juga beliau mengutuskan warkah lama kelamaan terus senyap begitu sahaja... Mak & Abah memula tu merasakan beliau sebok tapi kalau dah raya pun x balik & not even tepon so membuatkan mereka risau.. Didalam masa yg sama Wahidah pun ada bertanyakan tentang Abg Li kerana katanya Abg Li sudah lama tidak menghubunginya...

Mak & Abah ada juga bertanyakan kami.. apa masalahnya tapi kami just bagitau yg beliau mungkin merajuk sbab beliau tidak dapat meneruskan pengajian ke Luar Negara di masa itu.. Mak cakap "kenapalah itu menjadi alasannya". Jika ada x puas hati atau apa-apa pun bawak berbincang.. masalah takkan selesai dgan cara begini.. tapi tulah.... masa takkan boleh diulang kembali.. yg terjadi akan tetap terjadi..

Kehilangan Abg Li berlarutan selama 7 tahun... selama itulah kami semua berusaha mencari beliau, telepon sumer saudara mara, menjejak kawannya di STAR & UITM tapi sumer itu hampa... masa tu yelah org kampung mana nak terpikir kemungkinan beliau ke Luar Negara kan.. so memacamlah ikhtiar kitaorang sampaikan masuk segmen Jejak Kasih masa tu..huhuhu.... Abah masa tu jangan cakapla, beliau merasakan kehilangan Abg Li kerana merajuk dgn beliau.. so siang malam berendam air mata... sehinggalah ke suatu tahap.. sumer adik beradik nak membuat kenduri arwah... tapi tulah naluri seorang Mak tu kuat mengatakan anaknya masih hidup..dan Mak aku x pernah menyalahkan Abg Li sbab menghilangkan diri kerana katanya "mungkin Abg hang ada sebab2 tersendiri".. tapi dari matanya aku tau dia sebenarnya rindukan Abg Li walaupun dier x beritahu sumer tu..
dan memang betul pun Abg Li masih hidup sampai sekarang nih... cuma keadaannya berbeza...nanti part 2 aku crita wat happen after dier balik...





Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

7 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com