AkuDiaDanSesuatu

Monday, February 14

Berhenti Berharap

Cuti bebaru nih.. aku sekeluarga gi bercuti ker Pahang aka ke rumah Acik.. dier memang dah lama suruh aku g ke rumah dier tapi tula..sampai dier dah ada Shuhadah ni baru aku berkesempatan dtg..(sebenornyer tunggu h/way siap) aku bertolak pagi dari KL ngan Acu..
Anak-anak aku lagila excited... sbab bleh mandi laut, x yah bangun pagi, xperlu buat kerja sekolah (walaupun banyak) & esp..dpt bersama aku & my hubby g bercuti.. ni memang aku praktikan masa aku ada Abg lagi.. yg kalau sbok camner pun at least 3-6 months keje mesti gi memana bercuti ngan kuarga sendiri...x kira aa gi Sg Congkak ker..wakaka...

Perjalanan memenatkan.. tapi on the way tu.. aku ngan hubby sempat lalu "Padang Pasir".. ni kalau sesapa yg penah gi Berkelah taulah tempat nih.. ermmm dah ada jalan tar masuk ker Padang Pasir nih.. dedulu aku jalan kaki nak masuk ke Berkelah tu... masa hubby aku tgh drive tu.. aku tgk dikiri kanan jalan tu banyak pokok getah yg batang ranting jer tanpa daun... aku cakap aa kat hubby aku..

"Cantik pokok2 tu..macam musim luruh pulak"

Hubby aku cakap...

"Laaa itu kan pokok getah...kan sekarang nih bulan 2..so musim daun2 sumer gugurla, after that nanti tumbuh daun baru & masa tu susu getah pun banyak la."

aku plaks

"Ermmm..manala nak tau.. menoreh pun x pernah, kalau sawah padi tu adala kat kampung"

pastu kitaorang pun story moryla tentang zaman kanak2 memasing...
Yg aku rindukan.. main layang2 di sawah padi, mengagau ikan di tapi air, memanjat pokok mempelam bila tiba musim mengerat & mengail ikan selepas habis sekolah..

Hubby aku rindukan bermain kondi2, berkubang di sungai, melastik burung, baling tin/selipar dan katanya yg paling tidak digemari adalah mencari makanan utk kambing....

Tapi sekarang bila aku tgk anak2 aku.. aku merasakan meraka begitu bosan dgn hanya bermain basikal dan ke taman sahaja.. semacam tidak ada aktiviti yg menyeronokan bagiku.. Jika dahulu hubby ku kata.. ibu bapa sedikit pun tidak merasa risau kemana anak2 pergi.. dan bila masa tengahari pandaila anak2 balik ke rumah.. tapi sekarang.. anak2 hilang dari pandangan walaupun sekejap ibu bapa sudah pun merasa risau..(akule tu)...

Kitaorang bersembang tu sehinggalah sampai ke exit Gambang, Bandar MEC..
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

13 Comments:

  • At Monday, February 14, 2005 2:32:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    bat,
    aku nie lebih dekat dengan laut coz dulu quarters betul2 tepi laut.yang paling suka tu coz we all ada pondok sorang satu, so time main pondok2 siap cari kerang n siput buat sate. hehehe..abis la minyak gas mak aku. time tu sate kerang bau minyak gas pun punya la nikmat!time tak dak kerja, boleh pulak duduk atas bumbung pondok, baling2 ular(seriously) n ketam celah batu tu coz hutan bakau kat tepi rumah tu.
    kalau sekarang nie suruh buat, tobat tak nak. geliii..heran aku dulu tak lak takut.
    The highlight of it all bila arwah my dad bawa naik sampan dia pergi pancing tu masuk ke dalam hutan bakau sambil tenguk segala macam binatang dan pokok.Masa tu aku rasa macam satu adventure la.
    nostalgia betul.

     
  • At Monday, February 14, 2005 2:32:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    errk..lupa letak nama. aku la zazz.

     
  • At Monday, February 14, 2005 3:06:00 PM, Blogger alia said…

    hehe zazz.. yela bila dikenang2 balik.. rasa dulu aku nih cam brutal pun ada.. yela x mcm pompuan langsung..tapi bila aku crita2 ngan hubby aku rasa best lak..sbab pengalaman lalu yg mengajar aku sekarang nih..

     
  • At Monday, February 14, 2005 3:14:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hi Bat,
    memang betul kan, bebudak sekarang ni kurang colourful pengalaman masa kanak2 mereka. Dulu kita masa cuti sekolah awal2 lagi dah plan nak main konda kondi, memancing, tangguk ikan, lastik getah, baling selipar (ada ke?), mandi parit, ada tournament badminton- bila musim badminton etc. Tapi sekarang depa ni sibuk bertenggek je depan tv, tak main playstation tengok kartun sepanjang hari. Mt parents dulu ada bela lembu (rumah tepi estate so senag nak lepas) so, tiap2 hari kalau cuti sek, ptg lepas tolong noreh getah, tolong pulak menggembala lembu..nyanyi sikit... ohhh akulah anak gembala.. nostalgia...

    Nisha

     
  • At Monday, February 14, 2005 3:19:00 PM, Blogger alia said…

    tula pasal Nisha... aku bawak Adk gi trekking dier leh cakap.. "kotorla ibu, tolong basuhkan"...bole gitu..

     
  • At Monday, February 14, 2005 3:54:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hari tu my hubby and I ada sessi bercerita kisah2 lampau ni dgn anak2 sedara my hubby punya side. Mcm2 cerita keluar.. mine is more colourfullah sbb I dulu duduk kg betul2 siap ada exp kutip getah sekerap, motong getah, petik buah kopi,gembala lembu from as young as 5 years old. Mula belajar masak umur 8-9 years * tanak nasi dan goreng ikan le* - siap berdiri atas kerusi time nak balikkan ikan sebab tak sampai. Time tu pulak pakai dapur kayu je. So depa dok nganga.. tak percaya. Yelah mak su dia org ni sekarang keje senang, tak nampakle boleh buat sema mende2 yg I cerita tu. Really, what I had gone thru was what motivated me to study hard so that I don't have to do what my parents had to do. Time kutip getah tu azam meninggi.. aku takkan buat keje ni nanti bila aku tua. I guess the hardship tu yg give me the motivation. eh.. panjang pulak.

    Nisha

     
  • At Monday, February 14, 2005 4:02:00 PM, Blogger alia said…

    betul tu Nisha.... ermm i dulu kekecik memang Mak dah harap balik umah lepas tanam padi utk masak makan tghari... setakat tanak nasi & goreng sayur + buat sambal tu memang dah kena pandaila time tu.. belum lagi kena jaga adik2...

     
  • At Tuesday, February 15, 2005 10:57:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    aku pun cam laki ko rindu main konda kondi, baling tin/selipar,main tembak nama, galah panjang, layang-layang dll. Pancing ikan puyu walaupun aku tak mkn ikan sungai..... budak sekrang typikal sgt bende yang diaranng main tak kreatif cam zaman aku dulu....

    ~xmen~

     
  • At Tuesday, February 15, 2005 1:57:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    betulkan, budak sekarang kurang kreatif berbanding kita dulu.
    We make do of what we have to have fun. sekarang nie lebih kepada ready made aje mainan they all. Mostly computer games aje.

     
  • At Tuesday, February 15, 2005 1:57:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    lupa lagi letak nama.
    zazz

     
  • At Thursday, February 17, 2005 4:19:00 PM, Blogger Traveler said…

    saja nak nyebok -- sibuk -sibukpun sempat juga bersantai lantai .. cayalah Ateh. Lepas ni maih datang ke Amerika lak lawat aku nih

     
  • At Thursday, February 17, 2005 5:24:00 PM, Blogger alia said…

    kalo Om sudi.. 2 adults 2 children amacam... wakkaka..

     
  • At Wednesday, February 07, 2007 7:51:00 AM, Anonymous Anonymous said…

Post a Comment

<< Home

 
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com