AkuDiaDanSesuatu

Thursday, February 3

Pertolongan Cemas

ralat..
*cara pertolongan cemas tu adalah aku yg kat belakang dier dah tu tekan kat perut dari depan*
thanks zazz

Semalam.. aku mc sbab deman + selsema & Adk pun demam gaks & mlmnya Adk muntah2 dah tu pepagi dah kena cirit birit laks.. pepagi hubby anto aku ngan Adk gi P***** & pass tu seharian asyik makan ubat dan tido jela..

Petang plak masa my hubby balik ngan Abg aku dah sihat skit tapi Adk still lembik lagi... aku pun masak lebih kurang dah tu lap badan Adk & makan mlm sbab my hubby setiap ari Rabu pegi main badminton... se kena makan awal skit... sbab dier kuar dlm 8.30 pm camtu...

Lepas jer hubby kuar, i pun tgk2kan kerja sekolah Abg & at the same time Adk dah tertido sbab pass suapkan dier nasik tadi & makan ubat dier dah ngantuk... so tinggalla aku & Abg jer... sambil2 tgk tv.... Sbab Adk x berapa sihat lagi... Adk memang taknak tido sendiri dlm bilik so aku terpaksala tido beramai2 diruang tamu sambil nengok tv....

Masa tu lebih kurang dlm 9 lebih nak dkat kul 10 kut sbab masa tu aku tgh syok tgk CSI... tetiba Abg yg tgh baring kat sebelah aku berlari ke dapur... aku tanya Abg....

"Abg kenapa".. sambil ikut dier dari belakang..
Abg- dgn muka merah sambil terbatuk2 terus mcam nak muntahkan sesuatu dari dlm mulut dier..
aku terus tgk muka Abg yg dah naik mcm merah sbab mcm ada sumting tersekat kat kerongkong dier...
Aku terus tanya Abg.. "Abg tercekik apa"
Abg time tu dah x leh jawab dah... aku pun terus cari pusat dier dan diatas pusat tu aku tekan dari belakang.... adala sampai 3 kali aku buat.. tetiba satu benda terjatuh kat sinki.....

Nak tau apa benda tu???????????????????????????????

Duit syiling 20sen....

Aku time tu punyala takut sbab kalau budak tercekik sumting kebarangkalian x dpt diselamatkan adalah tinggi sbab diorang x reti camner nak kuarkan balik... ermmm nasib baikla aku x panik time tu.. & bleh lagi praktikkan apa yg aku belajar ttg "pertolongan cemas"..

Pass tu aku terus menangis sbab Abg pun menangis sambil peluk aku...

"Ampun Bu.... Abg x buat lagi"...

aku rasa bersyukur sesangat aku x tido lagi & aku x panik..... sbab aku ingat lepas habis CSI tu aku nak makan ubat.... ermmm Abg...Abg......aritu Adk dgn tertelan cincin...skang Abg plak....

so.. evelibodi....yg jadi suri rumah esp or sesapa pun, belajar2la pertolongan cemas nih x pun selalu2la nonton 911 kot2 ada yg bleh dijadikan panduan utk kita sbab kalau Tuhan tu nak amik sesuatu dari kita tu x kira masa.... Alhamdulillah Abg masih ada di dunia ini....


Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

22 Comments:

  • At Thursday, February 03, 2005 11:06:00 AM, Blogger Traveler said…

    Bio beto Atih. Syukur duit 20 sen tu dapat dikeluarkan daripada kerongkongnya. Kalo dah anak, sayang ibu itu memang tidak dapat diibaratkan dengan kata-kata. Nasib baik Atih ada pengetahuan sikit.

    Padankan semalam tengok chat board senyap aje, kalo tak at least Ateh said hi.. Moga kurang sikit demam dan anak akan sihat semula. Itu mungkin satu pengajaran buat abang supaya tak masukkan siling dalam mulut lagi.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 11:09:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tula Om..nasib duit syiling 20 sen ajer ...kalo 50sen..mau gamak aku ketuk pintu jiran dah....

    Skang dah sihat dah.. Adk pun dah baik demam.. ari nih dier pun dah sekolah...

     
  • At Thursday, February 03, 2005 12:00:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    harap2 dia tak buat lagikan. budak2 ni memang adventurous.

    Eh, jgn lupa datang, ok.
    I tunggu tau.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 12:13:00 PM, Blogger alia said…

    biler engko start balik nih.... amboi lamerla beronggeng yer... dun woly..nanti aku call.. nak makan laksa pahang punya pasai..hehehhe

     
  • At Thursday, February 03, 2005 12:23:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Esok balik kg. sampai next Friday kot, start kat sana 14.2. suspen gak nih, setelah setengah tahun cocentrate berkebun. he he.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 12:58:00 PM, Blogger alia said…

    huhu 2 menggu beb... ermmm jgn x bleh join sextivity kebun dah... on 18 tuh...

    Have a nice journey to hometown... jgn makang bebanyak.. :-)

     
  • At Thursday, February 03, 2005 1:45:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    bat, nice blog u have here!
    last2 jumpa gak blog u.
    my son pun suka la main duit syiling nie. I belajar jugak tapi dah lupa la most of the things.
    yang penting tak panik, tapi tu yang takut tak terbuat bila dalam keadaan macam yang you hadapi.
    bat, yang u buat tu tekan dari belakang? how.

    zazz

     
  • At Thursday, February 03, 2005 2:01:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Nasib baik ko tau ape nak buat n tak panik.... Camne dia leh tercekik duit tu... tapi yang penting semurnye dah selamat.....

    ~xmen~

     
  • At Thursday, February 03, 2005 2:06:00 PM, Blogger alia said…

    heheh zazz..camner engko bleh menjejak aku nih..
    ermm cara dier ialah kita yg duk belakang dier... dah tu cari pusat dier & ukur dlm segemgam gitu dah tu tekan kat situ..bior dier menunduk skit...

    tula nasib baik jer.. aku x tertido lagi.. aku pun lepas tu cam blank sekejap...sampai mengeletar badan..

     
  • At Thursday, February 03, 2005 2:09:00 PM, Blogger alia said…

    x aku pun tatau camner dier bleh tertelan.. gamaknyer dier jumpa memaner dah tu dok baring2 kot tu yg tertelan tu..

     
  • At Thursday, February 03, 2005 2:49:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    hehehe..ni aku baca si Bad tu la dok pursue for ur url. baru la aku perasan, eh Bat pun ade blog, rupa2nyer diam2 kau dah berblog ya. apalagi,terus google.
    thanks bat for the tips. I will try to remember.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 2:52:00 PM, Blogger alia said…

    tapikan... aku belajor teori & praktikal tu dah lama dah.... so bila betul2 berlaku tu rasa cemas gaks aa..

     
  • At Thursday, February 03, 2005 3:58:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Bat, ini yang orang panggil Hemlich Manouvre tu kan? Mama tau theory dia je, practical takpernah la test. Hmmm thanks for the tips. Chantek skang memang fav. dia apa segala semua masuk mulut.

    MamaPisang

     
  • At Thursday, February 03, 2005 4:45:00 PM, Blogger alia said…

    aisehhh mama Pis pun masuk gaks..ish..ishkk

    Betul la tu..

    Kalo budak kecik bleh kasi tonggeng jer.. tapi nih dah beso gajah dah.... tapi masa dodulu diorang x penah plak masuk barang ke mulut..dah beso2 plaks nak masuk kat mulut nih...ermmm berhati2la pada yg ada anak kecik nih.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 4:51:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    My elderst daughter masa kecik dulu masukkan butang seluar jean kat dalam hidung dia. Masa tu tinggal dgn mak mentua & biras yg jaga dia. Bawak gi klinik swasta doktor takut nak buang sebab dia dok mengelupor. So bawak gi klinik gomen, the HA who is hubby's cousin suruh pegang dia kuat2 and dia yg tarik keluar. Budak2 memang tabiat diorang masuk barang dalam mulut. Hope abang learn his lesson. Alhamdulillah dia dah pandai cakap. Insyaallah everything selamat. Take care ye.
    Aunty N

     
  • At Thursday, February 03, 2005 4:59:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hi Aunty N, lama tak masuk. tak nak join kitaorang bowling ke? si Scov kata nak turun.

    ngeri gak dgr cerita you. I ada satu kakak yg anak2 dia memang masuk semua benda dlm mulut, batu, kayu, sampai benda tu pun nak masuk. penat jaga depa nih, kena tengok 24 jam. ada sekali tuh, jam punya kaca pun dia nak makan, kunyah2 gitu, sib baik bukan kaca betul and we all sedar cepat. tapi masa depa kecik ajelah, dah 2 tahun cam tu dah ok gaklah.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 5:05:00 PM, Blogger alia said…

    thanks Aunty & NHK... ermmm Aunty tanak turun ker ker bowling tourn tu on 18 nih..

     
  • At Thursday, February 03, 2005 5:26:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Scov tak habaq pun, lagipun bukan reti main bowling. Nak crita pun malu, bola bowling tu last sekali pegang masa dating ngan 1st pakwe. Zaman dulu2, hehe.
    Aunty N

     
  • At Thursday, February 03, 2005 5:42:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    bubye Bat.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 5:58:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Bat,
    lupa lak, Ticket F1 jgn lupa utk I yek.

     
  • At Thursday, February 03, 2005 6:00:00 PM, Blogger alia said…

    wakakaka aku pun dah lupa.. bila aa..bukan on March ka..

    ermmm take care selamat beronggeng..

     
  • At Thursday, February 03, 2005 6:32:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Haah, bulan March, booking awal2. Grandstand ek. sabar ajelah. Kalau Paddock lagi best. he he. :)

     

Post a Comment

<< Home

 
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com