AkuDiaDanSesuatu

Tuesday, May 10

Berkahwin Dengan Suami sahajakah..ataupun..

Semalam..masa aku dok buhsan mengadap pc..org nih YM..nanya aku..adala crita yang terkait pasal kuarga mertua..ada satu part tuh..org nih kata.. x kisahlah diorang camaner pun..janji kita.. means i dan hubby + my family bahagia..

Ermmm bukan aku nak menyalahkan org tuh..BUKAN *jgnla dier terasa laks*...jauh sekali..aku hargai pandangan dier tuh.. bagi aku laks.. aku dahla dikira sendiri di perantauan nih.. mak ayah jauh di kampung.. nak balik sebulan sekali pun susah.. so yang paling dekat pun adalah keluarga mertua..
Mana ada org perfect yer dak.. memang bila kita berkahwin..kita dari 2 buah keluarga yang berbeza.. iaitu.. cara kehidupan, cara bercakap dan lain2 lagilah.. Bukan senang untuk menerima org luar means "menantu" didalam sesebuah keluarga.. aku cukup memahami itu.. dan bukan mudah juga seorang "menantu" untuk menerima ahli keluarga mertua...
Kalau nak dibandingkan memang jauh bezanya...dier ada 5 org adik beradik aku laks dari 10 org dan 2 dah meninggal sekarang tinggal 8 org.. Kuarga dier sumer duduk dalam satu rumah dulunya.. kuarga aku kebanyakannya sumer merantau aka dok kat asrama kebanyakkannya.. so dekat situ dah boleh beza dan aku memula kahwin pun memang semacam ada 'culture shock' gitu.. yelah.. diorang cakap jawa.. aku sikit2 tu bolehla.. kalau dah cakap lelebih aku nganga ajerler.. Sama jugak biler hubby balik ke kampung aku.. kengkadang dier pun nganga gaks sbab Mak & Ayah aku cakap banjar.. tapi selalunya kami cakap utara ajer kat umah...
Tapi bila dah semakin hari aku nengok.. aku jadi cam dah terbiasa sengap ajer biler balik.. sebab cam tak ader modal gitu apa nak di sembangkan.. sepatah ditanya sepatah aku jawab.. sepatah aku nanya sepatah pulak yang di jawap.. Mungkin korang rasa aku x berusaha kot nak menambat hati.. ya mungkin ya.. salah aku... kalau nak kata aku x amik hati..x mungkin.. nak kata aku berat bontot x jugak, nak kata aku x penah masak x jugak, nak kata aku x attend all the weddings, segala kenduri x jugak..
Itulah.. i just feel not part of them... that's all.. ker aku jer yang rasa gitu...
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

12 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com